Retrospektivom Nevenke Arbanas Klovićevi dvori nastavljaju niz izložbi hrvatskih umjetnika koji predstavljaju „moderne klasike“. Nakon izložbi Nives Kavurić-Kurtović, Zlatka Price, Dimitrija Popovića i Vaska Lipovca posjetitelji mogu pogledati retrospektivnu izložbu profesorice Nevenke Arbanas.

Izložbom je kroz 350 djela predstavljen presjek 50 godišnjeg stvaralačkog rada „prve dame grafike“. Ali ne samo to, ovom izložbom na kojoj su predstavljene, često u velikim formatima, isključivo grafike, bez da su kombinirane sa skulpturama i slikama, Galerija Klovićevi dvori prema riječima njenog ravnatelja Antonia Picukarića valorizira grafiku kao umjetničku disciplinu i vraća je na mjesto koje ona zaslužuje.

Teško je zamisliti bolji način za valorizaciju grafike od izložbe najcjenjenije naše grafičarke. Nevenka Arbanas rođena je 8. lipnja 1950. u Batini. Osnovnu školu pohađala je u Našicama, a potom se upisala na grafički odjel Škole primjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu gdje je 1970. maturirala te iste godine upisala Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu na kojoj je, na grafičkom odjelu u klasi profesora Alberta Kinerta, diplomirala 1975. godine. Od 1975. do 1977. godine pohađala i poslijediplomski studij grafike te stekla zvanje magistra za područje grafičkih izraza, a 2017. i akademski stupanj doktorica umjetnosti iz umjetničkog područja, umjetničkoga polja likovnih umjetnosti.

Kao stipendistica sudjelovala je u radu umjetničkih ateljea za grafiku u Gröningenu, Parizu i Pragu. Objavila je priručnik Grafičke tehnike i sveučilišni udžbenik Grafičke tehnike dubokog tiska, a od 1997. do 2001. desetak grafičkih mapa u suradnji s Lukom Paljetkom, Sibilom Petlevski, Ankom Žagar i Tonom Pavčekom. 1997. godine tiskana je monografija o njenom umjetničkom radu, s tekstom Luke Paljetka.

Njeni radovi nalaze se u više muzeja, galerija i privatnih zbirki u Hrvatskoj i inozemstvu. Od 1975. godine do danas održala je preko 50 samostalnih izložbi i sudjelovala na više od 200 skupnih izložbi ili autorskih koncepcija u zemlji i inozemstvu.

Dobitnica je brojnih nagrada:

Grand prix na 1. međunarodnom trijenalu grafike u Livnu 2017. godine; Nagrada žirija na 6. hrvatskom triennalu grafike 2012. Kabinet grafike HAZU; Nagrada za promicanje grafičke umjetnosti na 3. međunarodnom grafičkom biennalu u Splitu 2007. godine; Godišnja nagrada u HDLU-a za najbolju izložbu godine, u Galeriji Forum, Zagreb 2003. godine; Nagrada žirija na 1. hrvatskom biennalu crteža, Kabinet grafike HAZU 1996. godine; Nagrada za grafiku ex aequo, Slavonski biennale u Osijeku 1985. godine; a svakako valja izdvojiti premiju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti na 18. zagrebačkoj izložbi grafike u Zagrebu 1994. godine.

Nevenka Arbanas “Triptih – žarište”, 1993., akvatinta, suha igla / foto. Z. Turkulin

„Retrospektiva Nevenke Arbanas razotkriva jedinstvenu umjetničku osobnost grafičarke rođene 1950., koja je tijekom gotovo pedeset godina stvaranja, znanje i vještinu dovela do vrhunskih kreacija praćenih inovativnim grafičkim tehnikama. Preplićući grafiku i slikarstvo, često u velikim formatima kakve rijetko očekujemo, rjeđe predstavljamo izložbama, oplemenila je spomenuto vrijeme neumornim pedagoškim radom. Profesorica je mlade (suvremene) umjetnice i umjetnike iz njene klase povela svojim putem kontinuiranog istraživanja medija, radom i promišljanjem mogućnosti što ih medij nudi, prema plodnom eksperimentiranju“, napisala je autorica izložbe, kustosica Koraljka Jurčec-Kos

Nevenka Arbanas “Vukovarski poliptih”, 1992., kombinirana tehnika / foto: Z. Turkulin

„Papirnati listovi nisu inače toliko ulančani da bi tvorili zajedničko stablo, a potom i istorodnu šumu, ali grafički listovi naše umjetnice jesu ipak međusobno tako slični i specifično prepoznatljivi da tvore vrlo individualnu kreativnu summu, koju ovom zgodom ne možemo drugačije okrstiti nego kazati da je prava summa arbanasiana…

…Kritika je već sustavno popratila djelovanje Nevenke Arbanas i gotovo da nema spora oko najpozitivnijih valorizacija, ali nađe se dvojbi oko tehničkog karaktera, to jest oko postotka grafičkih i slikarskih elemenata. Uostalom, nazivana je baš ‘slikaricom u grafici’, a Luko je Paljetak dosjetljivo govorio o ‘grafičkom slikarstvu’, tvrdeći kako u tome nema kontradikcije.“ – Tonko Maroević

„Već je Leonardo da Vinci napisao: Slika je pjesma koja se vidi, a ne čuje, a pjesma je slika koja se čuje, a ne vidi. (…) Slika je nijema pjesma, a pjesma je slijepa slika…

…kod Nevenke Arbanas nema ništa nepromjenjivo, nema odustajanja, nema robovanja ničemu osim vlastitoj slobodi.“ – Luko Paljetak

Ova po svemu izuzetna izložba otvorena je do 18. studenog 2018. godine.

Tekst: A. Olujić / foto: Z. Turkulin

Ukoliko Vam se svidio članak, lajkajte, dijelite, komentirajte...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here