Nikola Reiser, Pročelje, 1956., Moderna galerija, Zagreb (fotografiju ustupila GKD)

Nikola Reiser – senzibilni poeta slikarstva

Večeras, 8. studenog 2018., se otvara velika retrospektivna izložba jednog od najupečatljivijih hrvatskih slikara, Nikole Reisera. Ovom izložbom Galerija Klovićevi dvori s jedne strane nastavlja niz retrospektiva velikih hrvatskih umjetnika koji predstavljaju „moderne klasike“, a s druge odaje počast velikanu obilježavajući na ovaj način stotu godišnjicu njegovog rođenja.

Nikola Reiser potječe iz plemenitaške obitelji. Rođen je 14. listopada 1918. u Mirnovcu kraj Samobora, gdje je u obiteljskoj kuriji proveo djetinstvo. Pučku školu pohađao je u Samoboru, a gimnaziju najprije u Sisku te potom u Zagrebu. Nakon mature (1938.) najprije upisuje studij povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu da bi slijedeće godine položio prijemni ispit i upisao se na Akademiju likovnih umjetnosti.

Studij prekida 1943. kada odlazi u partizane, ali i dalje nastavlja crtati stvarajući tako neku vrstu dnevnika. Tijekom 1944. u Topuskom sudjeluje u radu Kulturno-umjetničkog odsjeka ZAVNOH-a, ali valja istaknuti kako su njegove slike nastale u partizanima lišene ideološki stereotipnog prikaza, već on i u takvim uvjetima ostaje svoj kao što će biti i poslije njegujući vlastiti likovni izraz. Po završetku rata (1945.) vraća se u Zagreb i diplomira na Akademiji u klasi prof. Postružnika, a 1949./50. pohađa Academie Julian u Parizu. Odlazio je i na studijska putovanja u Italiju i Njemačku, a u Njemačkoj će poslije više mjeseci boraviti i raditi, kao i u Švedskoj u kojoj je u periodu ’66. – ’69. svake godine provodio nekoliko mjeseci. Od 1969. do odlaska u mirovinu bio je profesor na Akademiji likovnih umjetnosti. Nikola Reiser umro je 23. ožujka 2010. godine u Zagrebu.

Nema nikakve dvojbe da slikarstvo Nikole Reisera predstavlja značajno poglavlje hrvatske likovne umjetnosti druge polovine dvadesetoga stoljeća, da je svojim individualnim putem on zacrtao nemimoilaznu dionicu plodnog kontinuiteta i nezatomljivog senzibiliteta. Moglo bi se ustvrditi kako je on prihvatio ulogu čuvara vrijednosti odabranoga medija u nesklonim mu uvjetima i vremenima, kako je kroz desetljeća i desetljeća održao povjerenje u moć oblikovanja kistom i bojama, te kako nije prekinuo nit sustavne kontemplacije viđenih predmeta i likova u svrhu ekstrahiranja njihove specifičnosti i univerzalnosti…

… Ali Reiserovo djelo stoji samo po sebi i samo za sebe kao neosporna plastička činjenica i kao čvrsta likovna vrijednost. Nipošto avangardno, ali svakako moderno – kako po sažetosti i minimalizmu sredstava, tako i po nagonskosti i vitalnosti poticaja. Ne prihvaćajući klišeje ljupkosti i odbijajući banalnost sentimentalizma, ono svoju autonomiju dokazuje i brani isključivo zavodljivom gipkošću crte i paradoksalnom skladnošću mrlje.

(akademik Tonko Maroević)

Ova izložba u GKD kroz 200 eksponata prikupljenih iz brojnih muzejskih institucija (Moderne galerije Zagreb, Muzeja suvremene umjetnosti, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, Kabineta grafike HAZU, Hrvatskog povijesnog muzeja, Gradskih muzeja u Karlovcu i Samoboru) te privatnih zbirki, obuhvaća sve periode stvaralaštva Nikole Reisera, a popraćena je katalogom s reprodukcijama izloženih djela kao i tekstovima akademika Tonka Maroevića, povjesničarke umjetnosti Ive Körbler i kustosice izložbe Danijele Marković.

Izložba će biti otvorena od 8. studenog 2018. do 19. veljače 2019. godine.

A. Olujić

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here