Autor: Ljiljana Lekanić-Kljaić

Volio bih uvijek biti u blizini mora ili na moru, a kad umrem da budem pokopan na plutači. – (C. Monet)

Prošle subote do Beča nas je pratila kiša i ružno vrijeme. Kad smo stigli zapuhao je dobro nam znan bečki vjetar, rastjerao oblake i kišu, razluftao naše umorne misli i taj nas je propuh doveo na posvećeno mjesto u Albertinu – jednu od najboljih svjetskih galerija.

Začudo, ušli smo bez čekanja, jer je bilo dovoljno rano, a Bečani i njihovi gosti vole malo duže spavati. Prvi kat je tradicionalno rezerviran za najvažniji događaj u galeriji, a to je izložba Claudea Moneta, makar su istovremeno izloženi Picasso, Munch, Chagall, Pirosmani (kojeg sam sad prvi put vidjela uživo, a kad mi je prije 30-tak godina Jasmin poklonio njegovu monografiju potpuno me opčinio magičnim svijetom čudnih žena i životinja koje su me podsjećale na Rousseaua i odmah mi prirasle srcu).

Impresionist Claude Monet po čijem je djelu „Impresija, izlazak sunca„ nazvan pravac, uporište nalazi u prirodi. Revolucionira slikanje pejzaža na otvorenom brzim potezima uspjevajući sačuvati spontanost, a ostajući vjeran motivu kroz autentičnost impresija prenesenih na sliku. Njegovo slikarstvo oslonjeno na liniju i boju  udaljeno je od oponašanja, pa svjesno odbacuje atelier i velike tradicionalne teme. To je ujedno i raskid s građanskim ukusom, budući da ih privlači masa i zabava, impresionisti daju konture (hvataju kratkotrajne efekte svjetlosti, pokreta i dojmova), a ne psihološke studije. Teme njegovih djela su prolazne atmosferske pojave: voda, snijeg, nebo, zrak, dakle ono što je „između motiva i  mene“. Slika učinak što ga proizvodi svjetlost i atmosfera na raznim stranama svijeta (Engleska, Nizozemska, Italija, cijela Francuska- Le Havre, Normandija, Bretagna, Antibes, Rouen) tražeći transformaciju nekog motiva pod djelovanjem svjetlosti. Pri tom prikazuje kaleidoskop  francuskog pejzaža.

U očima stranaca  Monet je utjelovljenje francuskog slikarstva, a vrt u Givernyju inspiriran japanskim vrtovima njegov je mikrokozmos. Intenzivira rad serija slika na kojima isti motiv prikazuje u raznim dijelovima dana i godine stvarajući varijacije kojih je cilj fiksirati neuhvatljivo – svjetlost i vrijeme. Na tim se platnima konkretno pomiče ka neopipljivom: predmeti nestaju, a boje su u prvom planu. Slobodnim i dugim namazima kao da tka površinu, na kojoj se pogled zaustavlja u jezeru s lopočima gdje su zrcalnom kompozicijom stvarnost i njen odraz u vodi stopljeni u istu kromatsku skalu. Namaz varira od mrlje do dugog poteza, a čiste boje prostornost grade kontrastima. Igrom zakrivljenih i vertikalnih linija gradi ritmičan i gibak prostor slojevitih planova. Hladne boje razbija bljeskovima bijele, ružičaste i žute.

Slikovni rezultat za monet katedrala u rouenu

Erozija oblika koja se događa zbog sunčeva svjetla ili magle daje nov identitet Monetovim slikama: niz katedrala u Rouenu primjer je studije prolaznosti i učinka atmosferilija na boje. Motiv katedrale nije žarište slike već sredstvo na kojem slikar prikazuje beskonačne atmosferske pojave. Važan je intenzitet svjetla i efekt na kamenu, te dubina podražaja, a ne realnost prizora. Debussy je rekao da su katedralu doslovce progutale boje dana. Na vibrantnim površinama Temze i stogova sijena prikazanih u rastvaranju ogleda se krhkost stalne mijene. Tako izlazak sunca nije više to, već je impresija izlaska sunca. Autor je govorio da je sjeme njegove umjetnosti pronađeno u Africi, jer je bio zapanjen svjetlošću Alžira. „Slikanje je bilježenje neponovljivog osjećaja u trenutku koji se nikad neće vratiti„. I baš je taj neponovljivi osjećaj ono što čini Monetovo slikarstvo tako magnetski privlačno. Njegova opčinjenost čudesnim igrama svjetla, vodom, zrakom, njegove vizualne impresije naprosto se lijepe na promatrača. Giverny doživljavam poput rajskog vrta i svaki rastanak s njim teško mi pada, čak i kad znam da nije zadnji put viđen. Hoće li sljedeći susret biti u Albertini ili negdje drugdje nije važno, samo neka se dogodi.

Ukoliko Vam se svidio članak, lajkajte, sherajte, komentirajte...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here