Women’s power – ‘Bakhe’ u režiji Lenke Udovički u ZKM-u

Aleksandar Olujić

Večeras (18. siječnja 2019.) je zagrebačka premijera predstave Bakhe u režiji Lenke Udovički u Zagrebačkom kazalištu mladih.

Bakhe, koprodukcija Kazališta Ulysses i ZKM-a koju smo sinoć imali priliku pogledati na zagrebačkoj pretpremijeri, premijerno je izvedena prošlog ljeta na Malom Brijunu. Čuvena Euripidova tragedija, njegovo posljednje djelo, je ovom prilikom obogaćena nesvakidašnjim dodacima: glumačkim ansamblom koji čine isključivo žene, tekstovima nastalim na grupnoj psihoterapiji koju je s glumicama izvodio psihijatar Stanislav Matačić i glazbom koju potpisuju Davor Rocco i Nigel Osborne u čijoj podlozi su zvukovi nastali na temelju snimaka moždanih valova, otkucaja srca i ritma disanja glumica na terapiji.

Na početku predstave, u okviru grupne terapije u osobnim ispovijedima žene 21. stoljeća na seansi pred svima istresaju svoju intimu. Ovaj iz hrpe filmova, a nekima možda i iz osobnog iskustva, dobro nam poznat scenarij samo na prvi pogled nema nikakve veze s komadom starim dva i pol tisućljeća. No prava je istina da sve upućuje na suprotno, jer se i u Euripidovoj drami i u psihoterapijskoj seansi susrećemo s istim nagonima, strahovima i traumama, onime što Lenka Udovički naziva sukobom apolonijskog i dionizijskog načela. Priče glumica iz psihoterapije ćete, ako pažljivo gledate, pronaći i u antičkom komadu.

“Bakhe”; Photo: Dusko Marusic/PIXSELL (izvor ZKM)

Posebno impresionira transformacija glumica iz ženskih u muške likove i obrnuto. Pred našim očima u trenu grupa žena pretvara se u muškarce čiji maskulinitet ne umanjuju njihove obline niti grudnjaci i poluprozirni crni til koje nose. Držanje tijela, gestikulacija način govora u trenu postaju muški, mačistički. Ivana Krizmanić je izvrsna u ulozi Penteja, macho muškarca od glave do pete na granici karikature, kao i Dubravka Miletić u ulozi Kadma te Lucija Šerbedžija kao Tiresija. Senka Bulić je odlično odigrala Agavu s kompletnom skalom osjećaja od mahnite bakantice do shrvane majke, a impresivna je također uloga feminiziranog Dioniza u izvedbi Katarine Bistrović Darvaš. U stvari, cijela je glumačka ekipa zaista sjajna i zaslužuju sve pohvale (bakhe igraju Lucija Barišić, Hrvojka Begović, Anđela Ramljak, Milica Manojlović, Dora Polić Vitez, Barbara Prpić i Urša Raukar) i nema trenutka da neka od glumica ne zabljesne u svojoj ulozi.

Moja pohvala ide naravno i cijelom autorskom timu na čelu s Lenkom Udovički, dramaturginji Željki Udovičić Pleština koja je sjajno uklopila novi tekst u Euripidovu dramu u prijevodu Lade Kaštelan, Staši Zurovcu za koreografiju, Bjanki Adžić Ursulov za kostime i scenografiju te Andreju Hajdinjaku za svjetlo.

Ne mogu ne spomenuti vrlo zanimljivu scenu na kraju predstave kada Katarina Bistrović Darvaš, odnosno Dioniz, prolazi scenom u dugačkoj haljini napravljenoj od logoa brojnih poznatih brendova. Kao da tom haljinom otvorenih leđa poručuje: gledajte bakantice ovo su bogovi današnjice. Nagovještaj, opomena…? Na svakom je od nas da promisli „što je pisac htio reći“.

Na kraju mogu reći još ovo, Bake je jedna od onih predstava koju sam poželio ponovo pogledati čim sam izašao iz kazališta.

 

Napomena za sve zainteresirane:
Bakhe su na rasporedu 18., 19. i 20. siječnja 2019. u 20,00 sati, a karte, ukoliko želite, možete rezervirati na br. telefona: 01 4872 554.

Ukoliko Vam se svidio članak, lajkajte, sherajte, komentirajte...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here